Velká výstava betlémů - 4. ročník
Vážení přátelé betlémů!
Čeká nás již čtvrtý ročník Velké výstavy betlémů. Propozice budou zveřejněny v září, ale moc se od minulých lišit nebudou. Předpokládáme nějaké změny v příbězích, kde např. bude jiné téma a rozšíření věkové hranice. Termíny i způsoby přihlašování zůstanou stejné. Doporučujeme přednostně volit přihlášení přes webové stránky www.mujbetlem.cz – je to nejrychlejší způsob.
Než zasednete k počítači, abyste přihlásili své dílo, přečtěte si nějaké informace a pár praktických rad:
1) Pokud přihlašuje organizace větší počet prací, je dobré fotografie označit nejen iniciálami autora/autorů, ale i interním číslem/symbolem (např. 1 – M.K., 2 - J.M., T.N., 3 - P.R. atd.). Velice se tím omezí možnost chyb – např. záměna iniciál, přihlášení dvou prací pod stejnými iniciálami, nepřihlášení nějaké práce, přihlášení jedné práce vícekrát - to jsou chyby, které se skutečně vyskytují.
2) Doporučujeme každou práci fotit samostatně. To platí třeba i pro sourozenecké dvojice. Ze společné fotografie několika prací se těžko určuje autor a zmenší se tím jednotlivé práce.
3) Při kreslených pracích pamatujte na to, že zveřejněné fotografie na webu, v časopise Betlemář i v katalogu mají omezené rozměry, takže volte kontrastnější barvy, silnější čáry a nepoužívejte malé detaily. Tenké čáry mohou na malém formátu zcela zmizet.
4) I přes menší rozměry je třeba dostatečná kvalita fotografií. Při malém rozlišení se těžko může pořídit výřez, úpravy barev, kontrastu apod., což je hlavně pro tisk v mnoha případech nezbytné.
5) V dodacích údajích (na přihlašovacím formuláři je to bod 2. „Neveřejné údaje“, u organizací je adresa v bodě 1.) uveďte telefon na příjemce zásilky pro případnou komunikaci s kurýrem, který zásilku doručuje. Dodací adresu zvolte libovolnou, která Vám vyhovuje - domů, do zaměstnání, k příbuzným …
6) Pořadí prací na webových stránkách i v katalogu a časopise Betlemář není pořadím kvalitativním. Seřazení je podle názvu míst, kde byly betlémy vystaveny.
7) Připomínáme dvě věci, které jsou v propozicích a jsou nezbytné:
- vystavené exponáty je nutné označit logem Velké výstavy betlémů (je možné stáhnout nebo nakreslit)
- betlém musí být veřejně přístupný nebo viditelný
Tým Velké výstavy betlémů
ČLÁNEK V ČASOPISE BETLEMÁŘ Č. 92 O VELKÉ VÝSTAVĚ BETLÉMŮ
VELKÁ VÝSTAVA BETLÉMŮ Z DRUHÉ STRANY
O Velké výstavě betlémů čtenáře Betlemáře informujeme již třetím rokem – od propozic až po závěrečný katalog fotografií betlémů v povánočním čísle Betlemáře. Dnes k tomu chceme přidat aspoň základní informace o tom, co se musí udělat, aby se velká výstava betlémů uskutečnila.
Začínáme již v září pracemi na webových stránkách. V roce 2022 to bylo práce hodně, protože se stránky zřizovaly - tvorba stránek je vždycky věc složitá. A naše stránky mají řadu specifik, která není snadné zpracovat. Konečné stránky jsou výsledkem dlouhých diskuzí organizátorů a programátorů, protože požadavky a možnosti se nejednou střetávají. V tomto ročníků to bylo již jednodušší, protože jsme „jen“ upravovali jednotlivé segmenty z hlediska zkušeností se zahajovací variantou a rozšiřovali jsme obsah o přihlašování a prezentaci literárních příspěvků. „Jen“ je v uvozovkách, protože je to pouze v porovnání s celkovou tvorbou. I tak to vyžaduje dost úsilí a času. Hodně pozornosti jsme věnovali formulacím v přihlašovacích formulářích, především z hlediska požadavků zákona o ochraně osobních údajů. To je z pohledu právního část velice složitá, abychom měli jistotu, museli jsme využívat konzultace s odborníky. Komplikované je také to, že podmínky se liší podle toho, zda se přihlašuje dítě, či dospělý nebo jednotlivec, či organizace.
Ke konci září jsme rozesílali základní informace a propozice na desítky e-mailových adres – oslovovali jsme účastníky minulých ročníků (včetně předcházejících akcí v Senátu), domy dětí a mládeže, lidové školy umění, vytipovaná informační centra a základní školy. Není možné informace posílat globálně na všechna školská zařízení, protože nelze vyloučit, že bychom při vysokém počtu přihlášených nezvládli všechny záležitosti včas a dobře vyřizovat.
Od 15. listopadu do 24. prosince se mohli autoři betlémů přihlašovat a posílat fotografie svých děl. Každá přihláška se musí zkontrolovat, upravit a doplnit. Např. pro automatické zařazení do určitého místa na mapě na úvodní stránce musí být správné pořadí slov v adrese, doplňují se souřadnice místa vystavení, poštovní směrovací číslo, číslo ulice apod. Důležitá je kontrola všech aspektů výše uvedeného zákona – např. jestliže přihlášku podává organizace, nemůže se uvádět jméno nezletilého autora. Je to sice v propozicích, ale docela často se to nedodržuje. Problémy jsou i s obrázky, které jsou otočené, nekvalitní (v tomto případě žádáme o nové), jeden betlém je přihlášen vícekrát atd. To vše se týká betlémů, které jsou přihlášeny přes webové stránky. Jestliže jsou zaslány e-mailem, musí se exportovat se všemi náležitostmi na stránky, což je často při větších počtech problematické z hlediska orientace v zaslaných materiálech.
Na konci prosince dostanou všichni účastníci informaci o tom, co se připravuje, co bude následovat a kdy mohou očekávat zásilku s materiály na ukončení aktuálního ročníku. Počátkem ledna se zpracovávají podklady pro únorové číslo Betlemáře, kde vychází zjednodušený katalog všech výtvarných prací ve formě přílohy. Ihned potom následuje práce na přípravě řádného katalogu, který má dvojnásobný formát oproti časopisu, více údajů o díle a obsahuje také všechny práce literární. Náročná je jeho grafická příprava včetně titulní strany i dalších stran obálky. Další grafickou záležitostí je pamětní list, který obdrží všichni autoři výtvarných i literárních prací, a závěsného betlemářského kalendáře od dubna do března příštího roku. Do složky odesílaných materiálů patří také číslo 91 Betlemáře s přílohou fotografií autorských betlémů. Na rozdíl od pamětních listů jsou počty časopisů, katalogů a kalendářů omezeny, ale na všechny adresy je zasláno nejméně po jednom kusu. Zájemci si mohou objednat další katalogy za výhodnou cenu dotovanou společností On tisk, která tiskne všechny materiály a zařizuje balení a distribuci. Balíčky s písemnostmi a drobnými dárky, které poskytl náš Spolek českých betlemářů a drobní dárci, jsou odesílány v první polovině března. Pro účastníky Velké výstavy betlémů 2023 bylo vytištěno 47 kalendářů, 58 kusů Betlemáře č. 91, 62 katalogů a 506 pamětních listů. Dárků bylo přes 150 různých druhů. Před rozesláním jsou všichni přihlášení autoři informováni o čase, kdy mohou zásilku očekávat. Všechny balíčky jsou doplněny o osobní dopis s pozvánkou na další ročník.
Takže od startu do cíle to trvá více jak šest měsíců. Není to samozřejmě činnost každodenní, ale je často vázaná termíny a vnitřně stanovenou zásadou, že přihlášené betlémy musí být do dvou dnů zkontrolované, doplněné a zveřejněné.
Všechna práce se nedá vyjádřit v hodinách – je jich hodně, ale je to doba věnovaná dobré věci.
POZOR!
***************************************************************************************************************************************************************************************************